שם המאמר: כאב ברפואה סינית

מהו כאב בעיני הרפואה הסינית

ברפואה הסינית יש אמרה: "אין חסימה ללא כאב; אין כאב ללא חסימה" - חסימות, כאבים, והדרך לריפוי

מאת אורי אלישר Dip. Ac., מטפל בכיר מנהל מגמת שיאצו במכללת מדיסין לרפואה משלימה

חסימה של הצ'י

ברפואה הסינית יש אמרה: "אין חסימה ללא כאב; אין כאב ללא חסימה". נקודת ההנחה היא שבגוף זורמת אנרגיה, המכונה צ?'י ('נשימה'). הצ'י מחיה את הגוף, ומהווה את נשמת אפו של האדם. ללא צ'י אין חיים. כל התפקוד הגופני/מנטאלי שלנו תלוי בקיומו השוטף של הצ'י, ובריאות מהווה עדות לנוכחותו השופעת והזורמת ללא מכשול.

מחלה או הפרעה, מצד שני, משקפת כמובן פגימה במאזן האנרגטי: חוסר צ'י, פיזור לא מאוזן של צ'י, וחסימה של צ'י. המאמר הזה דן במשמעות הכאב בעיניי הרפואה הסינית, ולכן אתרכז בפתולוגיה השלישית – חסימה של צ'י.

כאבים

אם אינכם סובלים מכאב שיניים, סביר להניח שלא חשבתם על שיניכם מזה זמן מה. אנחנו מקבלים כמובן מאליו את השיניים שלנו, אבל ברגע שאחת מהן תתחיל לכאוב – לא נחשוב על שום דבר אחר. כל עוד איננו מודעים למערכות גופנו, סביר להניח שהן מתפקדות כראוי, כלומר שהצ'י זורם דרכן ללא מפרע. בואו נערוך ניסוי קטן. חישבו על זרועכם השמאלית (בהנחה שהיא לא מציקה לכם כרגע). עכשיו הניחו עליה אצבע. ברגע שהנחתם את האצבע – אתם כבר מרגישים משהו. זה לא כואב, אבל זה מורגש. זרימת הצ'י המקומית מופרעת קלות. עכשיו הגבירו מעט את הלחץ עד שתחושו כאב קל. ברגע זה תנועת הצ'י באזור נחסמת באופן משמעותי יותר. אני ממש לא מעוניין שתמשיכו להכאיב לעצמכם, אז בואו נפסיק, הרעיון הובן בודאי. ככל שהחסימה חזקה יותר, הכאב עז יותר. בכל פעם שנחבלתם וחשתם כאב – חיבלה הפגיעה בזרימת הצ'י. החוויה הסובייקטיבית של צ'י תקוע היא כאב.

אגב, גם כאב נפשי נגרם כתוצאה מחסימת צ'י, וכפי שנראה בהמשך, לרגשות יש השפעה מכרעת על תנועת הצ'י בגוף.

חמשת הגורמים

לפי הרפואה הסינית ישנם 5 גורמים עיקריים המסוגלים לתקוע את זרימת הצ'י ובכך ליצור כאב, ואלה הם:
1. טראומה פיזית
2. קור
3. רוח
4. לחות
5. בעיות רגשיות

1. טראומה פיזית

דומה שזו אחת הסיבות הברורות ביותר. מכה, חבלה, פציעה, פוגעות לא רק באספקט הפיזי אלא גם באנרגיה שלנו. הצ'י נתקע באזור שניזוק. זו הסיבה שבאופן אינסטינקטיבי אנו נוטים ללחוץ או לשפשף את הברך שלנו כשהיא נתקעת בשפיץ של השולחן... כולנו מרפאים מטבענו, בעלי ידע מולד שמגע מיטיב עם זרימת הצ'י.

2. קור

ברפואה הסינית סוגי אקלימים אינם רק מונחים הקשורים במזג האוויר, אלא תדרים אנרגטיים. קור הוא אנרגיה מכווצת, מקפיאה. לכן, מתוך הבנה שחוסר כאב מחייב זרימה חלקה ושופעת, ניתן להבין כיצד יכול הקור לתרום לחסימה אנרגטית ולכאב, אפילו לכאב חזק. חימום האזור הכואב, למשל בעזרת מוקסה, הוא כמובן שיטת הריפוי המועדפת במקרה זה.

3. רוח

על הרוח נאמר ברפואה הסינית שהיא 'ראש החנית של עשרת אלפי המחלות'. הרוח, גם זאת היוצאת מהמזגן שלכם באמצע הקיץ, מנסה לחדור ללא הרף לגוף, והגוף מנסה להתמודד ללא הרף עם ניסיונות הפלישה, בעיקר דרך אנרגיה מיוחדת המכונה ווי צ'י (WEI QI), שתפקידה העיקרי הוא להדוף את האנרגיה הפתוגנית. כל עוד לא הצליחה הרוח לחדור לגוף, נע גם הווי צ'י באופן שוטף במרווח שבין העור והשרירים. אך ברגע שנוצר ניסיון חדירה, הריאות והכבד מכוונים את מרבית הווי צ'י אל האזור, על מנת להדוף את הפולש. נוצר שם ממש קרב (ובמקרים כרונים – 'מלחמת חפירות') וכתוצאה מכך, כמובן, ההרמוניה מופרת, הצ'י באזור אינו נע, והחוויה הסובייקטיבית היא כאב. אתם אולי נזכרים בפעמים בהם הצטננתם וחשתם שכל גופכם דואב, או במשרד ההוא עם המזגן המטורף שהקפיא אתכם לגמרי עד שהצוואר שלכם נתפס. הנחת כוסות רוח (גואן פה) על האזור הספציפי (הרוח יכולה לפלוש מקומית לתוך מפרק או קבוצת שרירים למשל) ועל נקודות שתפקידן לגרש רוח היא שיטת הטיפול בכאב מסוג זה. לכאב שנובע מחדירת רוח יש אופי נושב: הוא נודד, זז, מפסיק פתאום ואז שוב מפתיע.

4. לחות

לחות היא תדר אנרגטי נוסף, תדר עכור, מכביד ומערפל, החוסם את הערוצים. לחות נוצרת בגוף בעיקר מצריכת מזונות שמנים, מטוגנים ועשירים מדי, מחוסר פעילות גופנית, ו/או מחולשה של מערכות הגוף האמורות לבצע הנעה והתמרה של מזון ונוזלים (ברפואה הסינית מערכות כאלה הן הטחול, הריאות והמחמם המשולש). הלחות מצטברת בגוף כתוצר לוואי, כפסולת שאינה מתנקזת, ואופייה הדביק והחוסם מקדם תקיעת צ'י. הכאב האופייני ללחות מלווה בכבדות, ולעיתים בתחושת נימול ורדימות מקומית.

לאורך זמן הלחות הרובצת בגוף עלולה לעבור תהליכים של התחממות וכמו כל דבר שנשאר זמן רב מדי – 'להתקלקל'. ברפואה המערבית קוראים לזה דלקת, והכוונה כאן היא למופע הראוותני יותר של דלקת:
חום, נפיחות, אודם והפרשת מוגלה. ברפואה הסינית המצב מכונה אש-לחות, לחות ורעילות או אש-רעילות. לחות היא אחת האנרגיות היותר קשות לטיפול. דיקור היא שיטת הבחירה במקרה זה, וכמו כן צמחי מרפא סיניים.

5. בעיות רגשיות

ישנה מערכת המופקדת על שטף הצ'י ההרמוני בגוף. הסינים יחסו אותה לכבד. תפקיד הכבד הוא (בין השאר) להניע בחופשיות דם, אנרגיה ורגשות (גם הישראלי המצוי שאינו מטפל סיני יגיד לחברו המתוסכל 'יאללה, תזרום אח שלי', ויביע בעצם תובנה סינית עמוקה). הסינים אינם מאמינים במבנים קבועים, ודם, אנרגיה ורגשות הם תחומים קרובים מאוד. רגש הוא סוג של אנרגיה, דם הוא סוג של אנרגיה. מצב הרוח שלנו הוא החוויה הסובייקטיבית של שטף הצ'י בגופנו. כשהצ'י זורם בחופשיות, טוב לנו, ואנו מפגינים קשת של רגשות חיוביים כמו שמחה, רוגע, פתיחות והומור. כשהצ'י נתקע רע לנו, ואנחנו הופכים לכעוסים, טרודים, פגיעים ורציניים מדי. מכיוון שהשילוש הקדוש דם-אנרגיה-רגשות הוא בלתי נפרד, כל אחד מהגורמים יכול להשפיע על רעהו. מצב רגשי מתוח יתקע את תנועת הצ'י ויכביד על תפקוד ההנעה של הכבד. מי מכם שחוטף כאב ראש כשהוא מתרגז יבין על מה אני מדבר. כל האמצעים הטיפוליים – שיאצו, דיקור, צמחים, תזונה, אוריקולותרפיה, כוסות רוח וכו' - כשרים לטיפול במצב זה.

לסיכום:

אין כאב ללא חסימה ואין חסימה ללא כאב. כאב יווצר בשל חוסמי אנרגיה חיצוניים, כמו רוח, קור, חבלה; בשל חוסמי אנרגיה פנימיים, כמו לחות; או עקב כשל בתפקוד הנעת האנרגיה (בשל בעיות רגשיות למשל) של הכבד, מצב המכונה בז'רגון שלנו LIVER QI STAGNETION.

לרפואה הסינית יש מגוון כלים יעילים במיוחד להתמודדות עם מכאובים שונים, קלים וקשים כאחד, וזאת ללא החדרת חומרים רעילים כמו סטרואידים, וללא ביצוע הליכים כירורגיים כמו ניתוחים; מעבר לכך, המטפל תמיד יחפש את שורש הבעיה, ויבין שכאב הוא מנורת אזעקה המעידה על בעיה כלשהי. לחסל את הכאב סתם כך דומה לשבירת מנורת האזעקה מבלי לבדוק על מה היא מתריעה. אנחנו מתעניינים באדם הכואב לא פחות מבמכאובו .

בואו לדבר על כך
בפורום רפואה משלימה

* אורי אלישר הוא מומחה לרפואה סינית, מנהל מגמת שיאצו במכללת מדיסין לרפואה משלימה - ליצירת קשר: לחצו כאן
טלפון נייד: 0545-336-989